Blog Detail

Saveti za trenere – Asocijacija za primenjenu sportsku psihologiju

10 Apr 20
Živeti.Zdravo
No Comments

Stručnjaci u oblasti sportske psihologije vredno rade na razvijanju predloga za pomoć sportistima, trenerima i porodicama da se izbore sa ovom teškom situacijom. Članovi Asocijacije za primenjenu sportsku psihologiju (Association of Applied Sport Psychology, AASP) odabrali su najvažnije preporuke i objavili na svom blogu “Pandemija COVID-19: Saveti za sportiste, trenere, roditelje i sportsku zajednicu“, na kom možete pročitati sve njihove savete. Mi smo odabrali da vam u nastavku prenesemo najvažije savete za sportske trenere:

  1. OSTANITE POVEZANI: Budite u kontaktu sa svojim timom, i grupno i pojedinačno, koliko god je to moguće. Prepoznajte da ste vrlo važan i vredan deo njihovog života, i kao takvi, možda ste trenutno jedan od retkih ljudi kojima sportisti veruju i sa kojima su spremni da razgovaraju o svojim osećajima, nesigurnostima, brigama i blagostanju. Koliko god možete, stvorite im prostor da razmenjuju šta se dešava sa njima, slušajte šta imaju da kaži i pitajte ih kako možete da pomognete. 
  2. PREPOZNAJTE STEPEN UTICAJA: Važno je uzeti u obzir da, dok na neke sportiste i njihove porodice pandemija možda neće imati (pre)veliki uticaj, drugi možda nemaju sigurno mesto za boravak, pristup hrani, ili stabilnu finansijsku situaciju tokom ovog perioda krize. Pored toga, pandemija COVID-19 može da utiče i na druge aspekte života sportista, kao što je motivacija. Nekim sportistima će biti teško da treniraju sami zbog toga što je njihova motivacija snažno vezana za osećaj zajedništva sa saigračima. Neki sportisti će osećati značajan gubitak zbog toga što nisu u stanju da završe sezonu ili finalizuju višegodišnji ciklus ulaganja, fokusiranosti i posvećenosti. Neki sportisti će doživeti osećaj olakšanja usled povreda, izgaranja ili takmičarske anksioznosti. Sve ovo može uticati na motivaciju; potražite različite načine da razumete svakog sportistu pojedinačno i otkrijete njihove potreba, da biste mogli da im date odgovarajuće smernice.
  3. NASTAVITE DA BUDITE RESURS: Na osnovu potreba koje prepoznate kod vaših sportista, pružite im uvid u opcije za nastavak treninga, predloge za vežbanje kod kuće putem proverenih aplikacija, zdrave recepte za isprobavanje ili mogućnosti za izlazak i kretanje, poput planinarenja, šetnje, trčanja i biciklizma. Takođe, možete razmotriti i kreativne načine na koji će se dalje baviti svojim sportom, poput slanja specifičnih zadataka vezanih za sport koji uključuju istraživanje literature, čitanje knjiga ili podcast epizode ​​za slušanje.
  4. OSTANITE NEUTRALNI I VODITE SE ČINJENICAMA: Pokušajte da ostanete neutralni u pogledu odluke bilo koje vlasti da otkaže ili odgodi događaje. Držite fokus na pandemiji korona virusa kako biste pomogli sportistima da razumeju i racionalizuju bilo koju uočenu nepravednost, kao i da ublaže svoje ostrašćene reakcije. Sportisti će se u velikoj meri osloniti na vaše smernice kako da odgovore na ovu krizu. Smirenost i rezilijentnost su ključni. 
  5. PRAKTIKUJTE I BUDITE UZOR ZA BRIGU O SEBI: Odredite metode i načine koji se tiču brige o sebi, a koje želite da dodate u svoju dnevnu ili nedeljnu rutinu. Na primer, dovoljno spavanja, bavljenje hobijima, pravljenje plana ishrane, plan fizičke aktivnosti, vođenje dnevnika. Ukoliko se izvršavaju dosledno, ovakva ponašanja će vam pomoći da osetite veću kontrolu (nad situacijom) i komfor, istovremeno pružajući model zdravih, pozitivnih ponašanja koja možete dalje podeliti sa svojim sportistima.
  6. VODITE RAČUNA I O SEBI: Dajte sebi prostora da prepoznate i svoja osećanja koja su vezana za upravljanje tokom ove krizne situacije. Oslonite se na svoju mrežu podrške, uključujući ostale trenere, kako biste razgovarali o tome kako se ponašate, kako da ublažite stres i odgovorite na izazove, delite najbolje primere iz prakse, resurse i preporuke i strategije rešavanja problema. Sertifikovani konsultanti i profesionalci u oblasti mentalnog zdravlja su dostupni  da pruže podršku, ne samo sportistima, već i trenerima i ostalom pomoćnom osoblju.

Leave A Comment