Blog Detail

Izuvanje, pa na put!

01 Nov 17
Živeti Zdravo
No Comments

Dobro poznati osećaj kada bosim stopalima dodirnemo kamenčiće, travu ili zrnca peska, kod većine nas izaziva milinu, ali pored uživanja, hodanje bez obuće našem organizmu donosi i mnoštvo benefita. Za neke od njih verovatno niste ni znali.

Nekada su ljudi imali daleko manje problema sa bolovima u kičmi, držanjem i kretanjem, a jedan od razloga je upravo to što su imali puno više fizičkog kontakta sa prirodom i nisu poznavali obuću u koju mi uskačemo svakog jutra, a od nje se rastajemo tek pred sam odlazak u krevet.

Naša planeta ima sopstveno električno polje, pa hodanjem bez obuće absorbujemo određenu količinu njenih negativno naelektrisanih čestica, čime se uspostavlja balans sa pozitivnim naelektrisanjem u našem telu. Organizam bi tako dobijao energiju potrebnu za ispravno i uravnoteženo funkcionisanje.

Ovaj prirodni proces dovodi do neutralizacije elektriciteta u našim telima što vrlo brzo ublažava simptome i utiče na prevenciju mnogih bolesti, a doprinosi i jačanju imunog sistema. Priroda nudi izobilje antioksidanasa koji su organizmu potrebni u borbi protiv bolesti, pa tu priliku nikako ne treba propustiti. Doktor Gari Švarc (Gary Schwartz), profesor psihologije i medicine na Univerzitetu Arizona, čak tvrdi da je uzemljavanje jednako bitno kao sunčeva svetlost, voda, vazduh i vitamini, pa se u naučno-popularnoj literaturi neretko pojavljuje termin „Vitamin Z“ (Zemlja), koji se smatra karikom koja nam u poslednje vreme često nedostaje.

Dovoljno je hodati bez obuće jednom ili dva puta nedeljno i naše telo će biti mnogo snažnije, a imunitet daleko jači!

Hodanjem po pesku, travi ili kamenju, vršimo energičnu akupresuru određenih tačaka na stopalima koje su direktno povezane sa našim unutrašnjim organima, što pozitivno utiče na protok energije i oslobađa od stresa, koji se smatra jednim od osnovnih uzročnika srčanih i brojnih drugih oboljenja. Da bismo aktivirali ove „kritične” tačke, neophodno je da svaki dan, barem pet minuta, masiramo stopala ili, jednostavno, prošetamo bosi! Takođe, kontakt stopala i tla pozitivno utiče na regulaciju hormonskog disbalansa, poboljšava kvalitet sna, ublažava hronične bolove, hipertenziju, simptome astme i povišenog nivoa šećera u krvi.

Energija koju sa Zemljom razmenjujemo hodajući, obnavlja zalihe u ljudskom telu i, kako stručnjaci kažu, to nas podmlađuje, bolje i brže od bilo kakvog farmaceutskog proizvoda, a pored toga je i besplatno!

U svetu postoji nekoliko turističkih agencija koje nude bosonoge ture. Jedna agencija iz Australije turiste vodi na treking kroz šumu uz potpuno uspostavljanje veze sa prirodom. U Panami se gosti vode u bosonogi obilazak najpopularnijih turističkih atrakcija, dok su se u Velikoj Britaniji dosetili da turiste animiraju i golonogim šetanjem po gradskim parkovima.

Bosonoge ture – šta je to?

Barefoot trails, Barefoot walks i Barefoot parks različita su imena za istu stvar – uređene prostore koji posetiocima pružaju mogućnost da se stope sa prirodom i uživaju hodajući bosi.

U pitanju je atrakcija u vidu staze po kojoj, hodajući bez obuće ili dodirujući je rukama, možete osetiti određene nadražaje koji deluju opuštajuće i stimulišu prirodne procese u organizmu.

Ušuškan među vrhovima Švajcarskih Alpa nalazi se Hajdiland (Heidiland), turistički region čiji su nam pejsaži poznati iz kadrova čuvene serije o devojčici Hajdi iz 1977. godine. Danas se ova regija može pohvaliti time što godišnje ugosti preko milion turista. Jedna od najpopularnijih atrakcija ove destinacije je upravo, 650 metara duga, kružna staza koja sadrži različite teksture podloge namenjene stopalima i dlanovima posetilaca. Pri njenoj izgradnji vršen je minimalan uticaj na prirodno okruženje, jer je korišćen isključivo kamen prikupljen u okolini i komadići lokalnih vrsta drveta.

Hodanje po ovakvoj podlozi je nesvakidašnje iskustvo za telo, um i duh za svakoga ko želi da „napuni baterije”. Pored staze su postavljene table sa savetima za što efikasnije kretanje, a ulaz se ne naplaćuje. Kao u Hajdino vreme, ovde možete preći reku skakućući po malim ostrvima napravljenim od materijala koji pružaju različite vrste osećaja na koži.

U poslednjih dvadeset godina u Evropi je izgrađeno stotinak ovakvih staza. One su većinom kružne i duge do 5 kilometara. Na početku, odnosno kraju svake od njih, nalaze se ormarići za obuću i nepotrebni prtljag, ali i česma za pranje ruku i nogu po završetku šetnje.

Turisti mogu uživati preskačući potoke, balansirajući na deblima, upadajući u meku mahovinu i opalo lišće… ovaj fenomen se u svetu popularno naziva Barefoot hiking.

U Austriji, u mestu St. Urlich, postoji staza duga 2 km koju čine 22 različite podloge, dok u Tirolu postoji tematski park Hexenwasser (Veštičija voda), sa stazom dugom 2km, vidikovcima i restoranima u kojima preovlađuju bosonogi gosti.

Danci, u mestu Rødekro, imaju park u kome posetioci hodaju bez obuće po različitim podlogama među kojima su i one prekrivene vodom, ali i one koje zahtevaju malo upornosti i vežbi ravnoteže. Sličan lokalitet imaju i Francuzi, u gradu Orbey. Staza Sentier pieds nus du Lac Blanc duga je 1,2 km, dok je u Bretanji, staza Réveille tes pieds, duga 1km, ali ima čak 45 različitih vrsta podloga.

U Nemačkoj, u mestu Dornstetten, možete posetiti park sa 2,4km dugom stazom koja vodi kroz šumu i livade, a u ovoj zemlji se nalazi i „Park svih čula” (Park mit allen Sinnen) sa 2,1km dugom stazom koju, pored izazova za čulo dodira, prate izazovi i za oči, uši i nos. Sličan koncept može se pronaći i u Sloveniji, u Parku prirode Logarska dolina, gde u čarima šumskog ambijenta mogu uživati i slepe i slabovide osobe, ali i osobe u invalidskim kolicima.

Nadomak nemačke banje Bad Orb nalazi se 4,5 km duga staza koja prati potok i povremeno se s njim i ukršta, a prelazi preko vode su prekriveni različitim vrstama podlogama uz nekoliko izazovnih sprava za balansiranje. Ovo je ujedno i najduža bosonoga staza u Nemačkoj. Mesto Egestorf poseduje park sa 2,7km staze kroz šumu sa čak 60 stanica među kojima su i one ispunjene blatom i vodom, a prva ovog tipa u Nemačkoj je staza nadomak banje Sobernheim, koja ima i sekvence ispunjene glinom, kao i jedan viseći most koji je zabranjeno prelaziti obuven.

U Mađarskoj se može posetiti park Mezítlábas sa stazom koja broji preko 20 različitih vrsta podloga i više sprava za balansiranje. U Velikoj Britaniji, u mestu Stoke-on-Trent, nalazi se tematski park Trentham, sa kilometar dugom stazom od različitih podloga uključujući blato i vodu, a tu je i igralište za decu i zanimljiv lavirint za igru.

Ako odlučite da počnete da hodate bosi, počnite polako, na mekoj podlozi kao što je pesak. Kada mišići i zglobovi malo očvrsnu, a koža na tabanima zadeblja, postepeno provodite sve više vremena bez obuće i menjajte teksture podloga. Budite istrajni, stimulišite krvotok, poboljšajte zdravlje i naoružajte se pozitivnom energijom.

Pretpostavljamo da ste se već izuli…

Tekst priredila:
dr Ivana Mišković
Fakultet za sport i turizam, Novi Sad